Alla inlägg under juli 2011

Av Ida - 24 juli 2011 21:35

FRANKRIKE. Hans son har erkänt massakern på
Utøya och bomben i Oslo.
Expressen träffade
Anders Behring Breiviks pappa på landsbygden i Frankrike.
- Jag är i chock. Det är förfärligt att höra om det
här, säger han.
85 personer dog i massakern på Utøya. 67 vårdas på sjukhus, många kämpar för
sina liv.
Samtidigt dog sju personer av
bomben i Oslo – 30 vårdas för skador och polisen söker fortfarande efter omkomna
i den bombade regeringsbyggnaden.
Gärningsmannen Anders Behring Breivik har erkänt båda
dåden.
Expressen träffade hans pappa i
hemmet på landsbygden i Frankrike. Han är märkbart skakad av det som har hänt.
Ingen kontakt
Pappan fick veta om det hans son hade gjort via medier. Kontakten är bruten
sedan länge.
– Jag har inte haft kontakt med
honom sedan 1995 och jag vet inte vad han har hållit på med.
Kan du beskriva dina känslor
nu?
– Jag är i chock. Det är förfärligt att höra om
det här.
Vad tror du har hänt med honom, har han
någonsin visat några tendenser att han skulle kunna göra något sådan här?
- Nej, inte alls. Men sista gången jag träffade
honom var 15-16 år, då var han en vanlig pojke.

Av Ida - 24 juli 2011 14:01

Polisen:Koppling till

fredagens attentat

Polisen är mitt uppe i en väpnad insats mitt i Oslo.

Bombtekniker har spärrat av en tomt – och minst sex personer ska vara gripna.

Enligt polisen är insatsen kopplad till utredningen av fredagens terrordåd i Norge.

Vi har gjort en polisinsats här och den har koppling till fredagens händelse i Oslo, säger insatsledare Kjell Bjørklund till Aftonbladet.

Bombtekniker är där

Vid klockan 11.45-tiden på söndagen ska beväpnad polis ha kommit till stället. Bombtekniker är också på plats.

Tidigare fick grannar som befann sig i närheten besked om att de skulle backa undan och nu är tomten avspärrad.

Aftonbladets reporter Pelle Tagesson är på plats och har pratat med boende som blev vittne till polisingripandet:

– Hon berättar att de tog ut åtta personer. De greps av polisen.

Platsen ligger i utkanten av  nordöstra Oslo. Bakom fastigheterna finns en skogsdunge och runt om ligger flerfamiljshus.

Det ska ha bott människor i det fallfärdiga huset på tomten en tid men där finns också andra byggnader och containrar. Tomten är nu avspärrade.

Polis grep många

Två boende i närheten har oberoende av varandra bekräftat för Aftonbladet att en grupp människor har gripits av polis tidigare i dag. Polska hantverkare ska ha bott i det fallfärdiga huset i en månad, enligt en granne.

Närboende berättar också för VG:s journalist att polisen ska ha hämtat ut flera personer i bara undertröja och ställt upp dem mot en vägg.

Det är oklart hur många som har gripits och polisen har inte uttalat sig om detta.

– En kvinna berättar att de tog ut sex personer och de var iklädda bara underkläder, rapporterar Aftonbladets reporter Sebastian Chaaban.


Bombgruppen drar sig tillbaka

Bombgruppen ska ha lämnat platsen ungefär vid 13.30-tiden En stund efter släppte polisen på avspärrningarna. Polispatruller är kvar.

Av Ida - 24 juli 2011 13:38

Stackars dom som har dött i Utøya (Oslo)...  

Jag har inte kunnat sova på 3 nätter utav detta..Några som jag kännde va mä i detta ! 

Nu kommer jag att skriva om Norge,som jag har hittat i aftonbladet.


”Har inte uppgett något motiv”

Anders Behring Breivik har erkänt båda

dåden som dödade 92 personer

92 personer är döda och 97 personer är skadade efter attackerna mot Utøya och Oslo.

Men det är fortfarande oklart vad som fick den misstänkte gärningsmannen Anders Behring Breivi, 32, att genomföra dåden.

– Han har inte uppgett något motiv, säger Sveinung Sponheim, vice polischef vid Oslopolisen.

Oslopolisen kallade på söndagen till presskonferens angående utvecklingen efter attackerna som skakat Norge.

Det är fortfarande 97 skadade personer som vårdas på sjukhus. 30 personer från bombdådet i Oslo mot regeringskansliet och 67 skadade personer från massakern på Utøya.

– Mellan 9-10 personer är mycket svårt skadade från sprängningen i Oslo, säger Sveinung Sponheim.

Polisen uppger att det fortfarande saknas människor efter sprängdådet i Oslo.

Hur många eller vilka de är vet man inte.

Fem personer saknas fortfarande från Utøya.

Letar efter döda

Till sin hjälp i sökandet har man tagit in byggnadsingenjörer då det är stor fara för ras i de sargade byggnaderna.


Letandet efter döda på Utøya och i vattnet kring ön fortsätter.


– Sökningen kommer att fotsätta ända tills vi är helt säkra på att det inte finns några döda personer i sjön, säger Sveinung Sponheim.


Tidigare uppgifter om att det ska ha funnit bomber på Utøya stämmer inte.


Polisen kommer så snart som möjligt att offentliggöra namnen på alla de döda efter attackerna.


– Så snart en vi har en komplett namnlista och alla de anhöriga är underrättade kommer vi lämna ut en lista, säger Sveinung Sponheim.


Polisen uppger att Behring Breivik har varit samarbetsvillig i förhör. Han sitter just nu på polishuset i Oslo.


Behring Breivik har erkänt båda dåden, men har inte berättat något om varför han genomförde attackerna.


– Han har inte sagt något om motiv som jag vill kommentera just nu, säger Sponheim.

 

Vara ensam

Behring Breivik säger själv att genomförde och planerade dåden ensam.


– Det är uppgifter som vi nu går igenom för att verifiera, säger Sponheim.


Behring Breivik kommer på måndag att ställas inför häktningsdomstol.


Polisen har håller just nu på att gå igenom det 1500-sidor långa manifest som Behring Breivik ska ha skrivit och som publicerades på internet några timmar före dådet i Oslo.


– Det är något som vi går igenom, men jag kan inte säga nu vilken betydelse det har för utredningen, säger Sponheim.


I morgon hålls häktningsförhandlingar i Oslo tingsrätt.

Av Ida - 18 juli 2011 17:11

Förlåt att jag inte har blogg på några dagar......IGEN...

Ja o Oliver har gjort slut förra veckan !   Bara för att han inte trode på att jag bara var kompis med Lukas. Men Oliver trode att ja var på g med han....Så han gjorde slut..Men,men.

NU e man på g med Lukas   Nu e han min!! Han e bara så goo !  



Av Ida - 4 juli 2011 23:09

Löjligt??Tuff?? Tror inte de,du! Nej nu orkar ja inte nå mer...Alla har bleve så udda nu för tiah !  Innan man åkte t göteborg så var allt bra....och efter..inte alls bra.. I hate it so much !

Har pratat me oliver. Han låte inte så himla glad när ja ringde.. 

Han fråga: "Är de verkligen så att du är på g me en som heter Lukas?"  

Jag: "Nej,men asså,ja e bara kompis med han!!"

Oliver: "Jaha okey..Och de ska man tro på??"

Jag: "Jag looovar!!!!!!!!!Du är mitt allt!..Och varför skulle ja lämna dej?"

Oliver: "Inte vet ja??.."

Jag: "Ja älskar dej så mycket!!"

Oliver: "Ja älskar dej oxå!"


Aa,och så fortsatte vi så vårat sammtal..Så nu vet ja inte hur de kommer o gå.

ja tror att de kommer o lösa sej !  

:(

Av Ida - 4 juli 2011 18:52

Nu så tycker ja att de e synd om mej själv....ja har alldrig sagt så t mej själv. Men nu.

Oliver sms:ar mej inte eller ringer mej..  Nu blir ja lite orolig ! ja vet verkligen inte va ja ska göra..? Ska ja ringa honom eller ska ja göra slut? 


Rösta!!

Bloggar jag bra?
 Ja?
 Nej?

Justin Bieber!

Photo Flipbook Slideshow Maker

Next to you (lyrics)

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards